Expedícia Alpy 2013

Stanislav Sekereš

Milan Balaščák

Nedeľa, 18.8.2013:

13:18 – kompletne nalodená výprava vyráža z Nitr. Rudna smer Alpy.

15:18 – prekračujeme Rakúske hranice.

19:45 – vchádzame pri Salzburgu do Nemecka.

00:45 – odchádzame z pumpy niekde za Mníchovom, kde sme dali veľmi malé expreso a kúpili švajčiarsku diaľničnú známku.

Pondelok, 19.8.2013:

00:45 – Pri Bregense prechod do Švajčiarska, do Rakúska a znovu do Švajčiarska. Ideme na Chur. prechádzame dve sedlá so serpentínami a mierime smer Zermatt.

06:25 – prichádzame do Täschu, parkujeme za nejakou pumpou pri vlakovej stanici, s majiteľom si dohadujeme parkovanie (20 ChF/2dni) a odvoz do Zermattu (20ChF). Kupujeme zľavnený lístok na lanovku na Klein Matterhorn (75 ChF/os).

8:00 – nastupujeme na lanovku z Zermattu (1616 m) a cez medzistanice Furi (1886 m). Schwarzsee (2584 m) a Trockener Steg (2939 m) prichádzame do stanice Kl Matterhorn (3820 m).

9:40 – prechádzame tunelom na stranu Breithornplateau, kde je hmla , zima a vietor. Zababušíme sa, nahodíme mačky a vydávame sa do neznáma, hľadať chatu na prenocovanie. V hmle sa držíme len mapy, lanovky a zjazdoviek. Rozhodujeme sa pre najbližšiu chatu na Testa Grigia (3480 m).

12:00 – ubytovávame sa na chate (25€/os) spolu s dvomi Čechmi. Miesta na spanie je dosť, ale na stolovanie žiadne. Fotíme, varíme, jeme a kocháme sa okolím. Nasledujúce dni by malo byť pekne a slnečno. Večer tomu nasvečuje. Ideme spať.

Utorok, 20.8.2013:

8:00 – vyrážame s chaty smer Breithornplateau a Polux. Obloha ako vymetená. Počasie nám praje. Predpovede sa napĺňajú.

9:00 – vychádzame na Breithornplateau. Fotíme ostošesť. Obchádzame hrebeň Breithornou.

11:00 – sme pod Poluxom. Posilňujeme sa, odkladáme prevážnu časť výstroja a vyrážame bez mačiek skalným rebrom na vrchol.

12:50 – prekonávame posledný exponovaný úsek zaistený konopným lanom a dosahujeme miesto s madonou. Nasadzujeme mačky a vyrážame na vrchol.

13:30 – Sme na vrchole Poluxu (4092 m). Neskutočne sa vytešujeme a samozrejme fotíme.

15:00 – sme späť pod Poluxom. Krátka prestávka a vyrážame smer chata Emiele di Ayas (3420 m).

16:30 – prichádzame na chatu. Ubytovávame sa všetci za 50€. Čo to pofotíme a zaľahneme.

Streda, 21.8.2013:

7:20 – ráno dostávame od chatára každý 1.5 l dobrého čaju a odchádzame smer Breithorn.

11:00 – pod Breithornom odkladáme všetky veci a naľahko vyrážame na vrchol Westl. Breithorn (4165 m).

12:20 – tešíme sa z vrcholu. Opäť nádherná panoráma okolitých končiarov.

13:00 – sme späť pri svojich veciach. Z vrcholu bolo vidieť intenzívny pohyb okolo nich. Tušíme najhoršie. Po príchode sme príjemne „sklamaný“. Naše veci ostali nedotknuté. S dobrým pocitom ideme k stanici lanovky.

Rozhodli sme sa skúsiť šťastie na Mont Blancu. Máme za sebou dobru aklimatizáciu , dve štvortisícovky a aj počasie sa ukazuje stále dobré.

13:50 – lanovkou odchádzame späť do Zermattu. Cestou obdivujeme majestátny Matterhorn (4478m).

14:30 – na medzistanici Trockener Steg sa znova a znova fotíme s Matterhornom.

15:00 – sme v Zermatte. Trochu blúdime, hľadáme stanicu taxíkov do Täschu.

17:00 – odchádzame z Täachu.

19:50 – prichádzame do ST Gervais a ubytovávame sa na známom mieste Gite de Groupes „Les Cristaux“. Dobré , lacné ubytovanie (15€/os) , blízko námestie, obchody a stanica zubačky.

Najeme sa a ideme spať.

Štvrtok, 22.8.2013:

6:00 – budíček

7:30 – odchod zubačkou zo stanice St Gervais. (850 m)

8:30 – príchod na konečnú stanicu Le Nid D Aigle (2372 m). Začínajú sa pešie galeje.

11:00 – dosahujeme úrovne chaty Tete Rousse. Pokračujeme ďalej cez obávaný kuloár a hrebeňom na chatu Gouter.

14:30 – sme na novej Goutierke. Niečo popijeme (minerálka za 5€) a niečo pojeme (vlastné zásoby alebo sáčková „šlichta“ za 10€). Netrpezlivo očakávame príchod zdržavšieho sa Maťa. Ten prichádza až okolo 18:30. Padá nám kameň zo srdca. Keďže chata je plne obsadená, hľadáme si vhodné miesto v prezúvarni. Takých nás tam je viac - Češi, Slovinci , Taliani a dvaja Slováci z Myjavy. Snažíme sa zaspať. Poniektorí márne.

Piatok, 23.8.2013:

1:30 – budíček, aké také raňajky a príprava.

2:30 – vyrážame do jasnej noci ako tretia skupina. Postupne túto pozíciu strácame, ale neponáhľame sa.

4:40 – prichádzame na Valotku. Pretože je dosť zavčasu, hodinku oddychujeme vo Valotke. Okolo 6:00 vyrážame na záverečný exponovaný úsek.

7:45 – konečne. Vrchol Mont Blancu (4810 m). Vyššie sa už v Európe nedá vyjsť. Obímanie, fotenie a krásne výhľady. Ďakujeme hore za priazeň.

8:40 – lúčime sa s vrcholom a schádzame opatrne dolu.

9:30 – krátka zastávka na Valotke.

11:00 – Príchod na Goutierku. Dáme si čaj (5€), resp. kávu, berieme veci, ktoré sme na výstup nebrali a o 12:00 ďalej zostupujeme skalnatým rebrom. Martina nechávame vzadu, ide si svojim tempom.

14:17 – Tete Rousse. Dávame čaj.

16:00 – Stano odchádza zubačkou do St Gervais. Milan pol hodinu po ňom, pretože sa nedostal do vláčika.

17:30 – Ubytovanie v starom známom Les Cristaux, sprcha, jedlo , oddych. Varíme poriadnu polievku, popíjame s ubytovanými Francúzmi a čakáme na Martina. Prichádza neskoro večer.

Slávnostná večera a konečne posteľ.

Sobota, 23:8:2013:

9:00 – spontánny budíček, ranná káva, balenie. Nákup drobností v obchodoch na námestí a hor sa domov.

10:40 – opúšťame St Gervais

12:00 – prichádzame do Švajčiarska.

18:15 – na hodinku sa zastavujeme v Lichtenštajnsku, vo Vaduze.

Cez Nemecko a Rakúsko ideme celú noc, a okolo šiestej sme v Nitr. Rudne.

Krásny týždeň prežitý v objatí veľhôr.

Do videnia o rok?

Náklady – 316 €/ os.

Výstup na Polux.

na vrchole Poluxu 4092m.

na vrchole Breithornu 4195m.

chata Valot.

chata Goutier.

Mt. Blanc.

na vrchole Mt. Blancu 4810m.